Status 2018: Vi bliver flere kvindelige investorer i Danmark

Mange kvinder bruger hellere tid på at handle brugt børnetøj frem for aktier

Læste denne rubrik imorse når jeg stod op. Jeg blev direkt ret sur, men kunne ikke lige finde ud af hvorfor.. Måske var det for at det aldrig står at “mænd kigger hellere på fodbold end investerer”.. eller var det fordi jeg synes det lyder som shaming af kvinder som ikke investerer – men som i stedet er… meget økonomiske og tænker bæredygtigt ved at købe brugt børnetøj?

Andre rubrikker jeg fandt når jeg googlede rundt var fx:

”Kvinder taber kontant opsparing mens mænd vinder på aktier”

“Kvinde, vågn op og lær at investere!”

”Kvinder sparer mere ensidigt op end mænd – og bliver fattigere”

”Kvinden står på sidelinjen når det gælder investering”

”Kvinder har 25% mindre opsparing end mænd”

How, hvor bliver man glad, og klar til at investere.. not. “Vågn op!” ?.. Det er da ikke vores fejl at historien ser ud som den gør, at det altid plejede at være mandens opgave at holde øje på økonomi, at bankens rådgivere altid vender sig mod manden, at den meste af reklam er rettet mod mænd osv. Men ja, statistikken er jo korrekt.. Men for at få flere til at investere, kvinder som mænd, er man nødt til at gøre det mere tilgængeligt. Og ikke få det at lyde så svært… Det er lige dette som vi arbejder for hver dag, tilgængelighed, i det svenske netværk Economista, og i de danske netværk Moneypenny – Kvinder som investerer.

Det ville være fedt om media kunne blive ved at rapportere statistik, som de jo gør, men at måske tænkte lidt over når det kommer til hvordan man skriver omkring det. Måske skal man lave en guide, eller give praktiske råd omkring dette med at investere. Ja, måske også fokusere på at det faktisk sker noget i Danmark.. lige nu. DET inspirerer, DET gør en forskel. Moneypenny har vokset til ca 2000 medlemmer siden start i efteråret 2016, og de seneste 1000 medlemmer de seneste 3 måneder… Når kvinder finder ud af at det findes netværk hvor man kan sparre og lære mere, så melder de sig til. Det er så mange som sagt at de har tænkt over dette i flere år, men ikke ved hvordan man skal starte.

Jeg er dog overbeviset om, at vi også har brug for flere rollemodeller, forebilleder som er kvinder – som er helt almindelige kvinder – og som investerer. Det findes lige så mange strategier som investerere, og den mest almindelige strategi er nok at investere, gerne regelmæssigt, og i stort set aldrig kigge på det.. og det er fint. Man behøver ikke være mega-aktiv, man behøver absolut ikke kunne lide det, man behøver ikke have tid.. Mænd som kvinder bruger så meget tid på at finde den billigste opvaskemaskine, tv, bensin etc – men når det kommer til langsigtet investering, som måske er den del af dit liv som kommer til at give dig mest penge i fremtiden – så er det mange som ikke kommer over tærskeln. Dette er det vi arbejder for at forandre.

Store forandringer er ved at ske i fx Sverige, hvor Economista siden start 2016 snart har 100 000 medlemmer. Det er nordens største sociale netværk omkring investering. Og vi er kun kvinder.

Investering for mig, om man ikke fokuserer på at jeg bruger al min fritid på det 🙂 , er lige så normalt som at.. hmm.. støvsuge. Investering skal være en helt normal del af alles liv, og så får man vælge om man går op i det eller ikke. Lige som man vælger at gå op i biler, katte, hunde, tøj eller whatever – det er altså en vigtig del af ens liv, og for nogen er det også en hobby.

Og til sist. Dette med investering er jo ikke nogen konkurrence mellem køn.. det er for alle.