Black friday fun?

Så er snart Black Friday her.

Hver dag bliver vi eksponerede for omkring 20 000 reklame-budskaper. Reklam er over det hele og bliver endnu mere intenst omkring dage som black friday. Eller hvorfor ikke snakke om den asiatiske “Singles day” som nu er en dag også her i Skandinavien. Alt for at boost konsumption komsumption konsumption.. Ifølge Dansk Erhverv kender ca. 90% af danskerne i dag til Black Friday. Det er mange mennesker som kan snydes at konsumere… 😉

Den svenske virksomheden Dreams (som jeg håber snart skal komme til Danmark), har lanceret websitet BlackFridayFakta for at give information om hvad dage som Black Friday gør ved os. Vidste i, at f eks:

  • 25% føler, at de burde købe noget på Black Friday – Tænk en gang mere over, om du virkelig har brug for noget. Måske skal de penge spares op til noget andet?
  • En af seks fortryder de indkøb de gjort på Black Friday. 
  • I en artikel fra 2016 lavedes en prognos, at danskerne spenderer 449 mio. kroner på Black Friday (!). I hele juleperioden, der tæller november og december måned, vil danskerne spendere 11,6 mia. kroner på nettet.
  • Black Friday 2017 blev den største af sin art nogensinde i Danmark (2,1 milliarder kroner i omsætning inklusive den nethandel, der blev registreret på dagen). Gad vide hvad tallene bliver for 2018….
  • Fra tal på omsætningen 2012-2017 har jeg udregnet, at omsætning i Danmark for år 2018 burde ligge på 2,435 milliarder kroner. En øgning på ca 15% fra sidste år.

  • Man estimerer, at omsætningen på globalt plan ligger omkring 650 mia. kr.
  • Black Friday udnytter stress – vi laver mange dårlige beslutninger når vi er stresset. Køber ting vi måske ikke har brug for, fordi vi får at vide “it’s the last chance”.. “nedtællingen har begyndt” etc.. Keep calm. Har du virkelig brug for den der dims? 🙂
  • Var opmærksom på reklame som får ‘følelserne op at danse’, det er lige det som er meningen. Og når vi er følelsesmæssige har vi nemmere, at gøre impulsindkøb.
  • 20% har allerede glemt hvad de købte på Black Friday sidste år.. Måske er det bedre, at spare pengene op til noget du virkelig vil huske. 🙂
  • Igen. Var opmærksom på “få 2 for 1”, “du får en ekstre gave”, “last chance til dette pris”… det er alt til for, at få os at handle mere.
  • Er det virkelig et tilbud? Vi bliver glade af at finde ‘a good deal’. Men er det virkelig et godt tilbud, og har vi virkelig behov for det?
  • En af tre køber noget de allerede har. Det er ret bemærkningsvært, synes jeg.

 

Hvordan gør jeg?

Jeg prøver, at ikke tænke så meget på Black Friday, og gå lidt med skyglapper. Køber jeg noget, er det bevidst. Faktiskt plejer det, at være noget jeg tænkt over i lang tid. Måske noget stort som jeg/vi har brug for og alligevel skal købe. Så kan man jo vente på at det kommer et godt tilbud. Mange køber sine julegaver, hvilket jeg synes er et bevidst valg (om man nu er into det her med julegaver :)). Det vigtigste er, at du skal være bevidst om hvilke mekanismer i dit hoved som denne reklame spiller på. Det hele er et show for at få dig at konsumere så meget som muligt. Prøv, at tænke på dine langsigtede mål i stedet for. Måske skal du gemme pengene til en rejse i stedet for? 🙂

 

Links

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *